De omzet kwam iets beter uit dan vorig jaar, zo bleek uit de kwartaalcijfers
die het bedrijf donderdag 29 april presenteerde.
De omzet van Wessanen steeg in de eerste drie maanden van het jaar met ruim 4
miljoen euro tot 172,6 miljoen euro. Het nettoverlies kwam uit op 4,8
miljoen euro. Dat is 1,5 miljoen euro meer dan in het eerste kwartaal van
2009, maar een stuk minder dan de 7 miljoen euro die analisten hadden
voorspeld.
Volgens interim-topman Frans Koffrie waren de omstandigheden voor het bedrijf,
bekend van merken als Zonnatura en Beckers, ook in de eerste maanden van
2010 moeilijk.
Consument blijft achter
Wessanen had volgens hem last van het lage consumentenvertrouwen, hevige
concurrentie en aanhoudende druk van huismerkartikelen. Wessanen haalde een
positief bedrijfsresultaat (ebit) van 6,4 miljoen euro. Dat was ruim twee
keer zo hoog als de gemiddelde analistenverwachting en een aanzienlijke
verbetering van het negatieve resultaat van bijna 1 miljoen euro uit de
eerste drie maanden van 2009.
Wessanen noemt 2010 "een jaar van investeringen”. Vanaf 2011 wil het
bedrijf naar eigen zeggen profiteren van de gezonde vooruitzichten voor de
markt voor biologische voedingsproducten. De groei moet dan minstens even
hoog zijn als gemiddeld in de markt.
Biologische voeding
Wessanen wil koploper worden op het gebied van biologische voeding en stootte
daarom afgelopen jaar de helft van het bedrijf af. Dankzij die verkopen en
de aandelenemissie die in maart werd uitgevoerd, daalde de nettoschuld van
Wessanen van 175 miljoen euro in het laatste kwartaal van vorig jaar tot 66
miljoen euro in de eerste drie maanden van 2010.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl